onsdag 4 mars 2009

Lite info.

Fick en liten påminnelse häromdagen att faktiskt inte alla som läser bloggen är hemma i ringen. Och då menar jag inte att dom inte har alla chipsen i påsen utan att alla inte vet vad förrkortningarna betyder som jag skrivit om efter utställningen.
Här kommer lite förklaringar =)

HP- Betyder hederspris och delas ut till särskilt lovande hundar i valp- junior och unghunsklass. Kan även delas ut till hund i veteranklass. Men dit dröjer det ju några år innan vi kommer..

BIR- Bäst i rasen.

BIG- Bäst i gruppen. När rasbedömningen är klar tävlar den BIR-vinnande hunden vidare i sin "rasgrupp". Det finns tio olika rasgrupper som enkelt sett bygger på hundarnas olika användningsområden.

Så här står det i "Tidningen för farao" vad gäller faraostandard:
Utmärkande drag: Faraohunden beskrivs bäst som en jagande hund. Den är intelligent, vilket egentligen betyder att den är det noblaste, bästa och vackraste gud har skapat. Den jagar med hjälp av ögon, nos och sina stora öron. Den vita tippen på svansen talar om för dig åt vilket håll din faraohund ger sig av och det är det sista du ser av det på en bra stund."

Bra va...? =)

Hej hopp mina vänner!

3 kommentarer:

  1. superkul att vi ses i Enköping. Ska bli kul och se eran haj ;)

    Föresten du glömde BIM, CERT och CK ;)Ni kanske får stifta bekanskap med dem nästa helg. För hajen är ju i certålder. Tror inte att det kommer så många certhanar så det är bara och träna stenhårt på formen nu.

    Föresten om jag är piggare i helgen är sjuk för tillfället. Har ni lust att ta en promenad och träffa mina tre vildar :)

    // Sofie

    SvaraRadera
  2. Ja, vad kul! Får se hur det går.Spännande!
    På söndag skulle passa i sånna fall om du är pigg=) .Vi kan väl höras av!! Då blir det väl fullt ös medvetslös..;)

    SvaraRadera
  3. Måste bara tilläga att jag kan inte ha mina hundar lösa

    SvaraRadera