måndag 23 mars 2009

Cykelpromenaden

I går kväll när promenad med hund vankades slog det mig. Törra trottoarer, eller nästan..det kom ju lite snö(!!mutter, mutter) men det var inget som hindrade tanken att prova och cykla med hund. Jag antog att mitt största problem skulle bli att få honom låta bli att hoppa upp mot mig, för det tycker han nämligen är väldigt roligt att göra när killarna cyklar med.
Lite fundersam såg han ut när matte hoppade upp på cykeln. Och några gånger var han på väg att hoppa, men ett bestämt "nej" och det det nöjet för honom försvann nästan omedelbart.
"-Men herre gud", tänkte jag, "det här går ju all fröjdens bra!" Både Setesh och jag tyckte det var så roligt att matte kunde ta sig fram lika fort som han själv.
Men det var ju åxå det...Efter en sträcka av galloperande hund insåg jag att "lika fort som han själv", går fort. Och det går lika fort när han får för sig att stanna och lukta kissfläck.
Att hålla koppel med en hand och styra med en blev för mycket för lilla mig som knappt kan dricka kaffe och läsa tidningen samtidigt. Men det skulle vara så roligt att kunna cykla med Setesh, så nu måste vi träna på det åxå! För allt går ju inte som man vill förtsa gången. Eller andra. Eller tredje. Eller.....

Hej hopp mina vänner!

7 kommentarer:

  1. du får helt enkelt skaffa en sån där cykelfjäder. en sån som är gjord för hundpromenader =)

    SvaraRadera
  2. Jag vet vad du menar, Madde, men då känns det ju ännu läskigare! Nja..tränar nog vidare med koppel..=)

    SvaraRadera
  3. Tycker att du ska skaffe en såndär cykelfjäder, det blir säkrare för både dej och Setesh när ni cyklar då. Johan och jag har varsin på våra cyklar och med lite träning och ta det lugnt i början så fungerar de utmärkt för båda två.

    SvaraRadera
  4. Asch då, två mot en , Sofie...

    SvaraRadera
  5. Och glöm inte cykelhjälmen, den är ett krav också. Vi är rädda om dej.

    SvaraRadera
  6. Vänta lite med allt för långa cykelturer med Setesh han är fortfarande under utveckling, så ta det lungt med honom!! Annars är sk "springer" ett bra alternativ/hjälpmedel när han har vuxit färdigt i kroppen !
    Kram Annakarin

    SvaraRadera
  7. Det blir på lugna sidan med cykelturerna, och det blev ju som sagt inte mycket cykling..Sammanlagt kanske 10-15 minuter. Men det blir test med tåcken där fjäder när jag sätter mig på cykeln med honom igen=)

    SvaraRadera